Tuesday, May 19, 2009

Rumah Kami




Kami sume tinggal dkat batu pahat johor,di sebuah rumah yg terpencil dan aman.
Rumah tuh ayah saya ajak pindah ke sana,pada tahun 1998,atas sebab mengelakkan banjir.
Ramai rakan-rakan saya dok kate,umah ko ni seram weh,duduk terpencil dihujung dunie.

Mereka-mereka tuh,xgemar dtg ke-rumah saya waktu mlm,sbb-seram,gelap,dan sunyi sepi.

Walaupon begitu,saya tetap berpendirian bahawa,rumah saya adalah ANUGERAH,
bak kate org omputeh,home sweet home.
Rumah saye,bebas dr gangguan kete lalu lalang,bebas dr bunyi2 bising,aman dan tenang.

Bile pagi,udarenye segar SUBHAN'ALLAH!dengan ayam dok berkokok seawal 4pg,itik berkuek,burung bersiulan dan mcm2 lagi.
Bile petang,suasane relaxing bak kate omputeh,bole joging kat kawasan lapang dpn umah,bole main bola dan adik-adik saye pasang jaring badminton dpn umah.
Bile mlm,bunyi cengkerik dok nyanyi2,sedap halwa telinga.Udara mlm,sejuk betol,xyah bukak kipas laju2 waktu mlm.
Saye rase lah kan,rumah saye bile ade kenduri kawen senang je nk buat,sbb ade kawasan lapang kat depan.xdelah sesak2 kaco jln raye org nak lalu lalang,nk kene mohon JKR nk gune jln nk buat kemah kawen ape semua.
MUngkin,ayah saye buat rumah ni,senang anak-anak dia nk kawen nnti.Berpandangan jaoh.

Satu hari nanti,bile dah keje dan berkeluarga.saye akan miliki jugak rumah sehebat ini dan hadiahkan buat anak-bini.
Bak kata cikgu saye dkat itm perak,Property symbolized wealth..jadi,rumah saya nnti,adalah lambang harta keluarga kami.

Suatu hari nnti,kalo murah rezeki,
Insyallah

2 comments: